Hjälpsköterskor 1961

Vi har haft en sista träff nu efter 50 år, som står att läsa om i dagens Österbottens Tidning!

0 tankar på “Hjälpsköterskor 1961

  1. scriptrix

    Ja, tänk vad åren går! Om fem år, 2016, har det gått 50 år sedan vår årskull konfirmerades i Terjärv kyrka. Undrar om det blir någon återträff då? Det måste ju finnas någon eldsjäl som tar tag i det. Jag hoppas på Greta, fast hon inte ens var terjärvbo då!

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Scriptrix, det brukar nog finnas eldsjälar i Terjärv! 🙂
      Kan du lista ut vilken som är jag på fotot?

      Gilla

  2. mumsen

    Va ni var fina. Är ju lite gammalmodig när andan faller på. Vackert foto. Jaha nu har ”svartstrutarna” sjungit i Eurovision så jag skall börja på nattmackorna. Önskar en trevlig helg o kramg’natt

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Mumsen, visst var vi fina och ung och grann, nu år vi bara grann! 😀
      Tack för mail, – smail 🙂 Kram!

      Gilla

  3. tititu

    Då jag läste dina inlägg i fjol somras trodde jag du var lärare. Och tills jag såg bilden i sepia trodde jag vi var ungefär jämnåriga. Efter det trodde jag att du var (hade varit) lärarinna. Observera att skillnaden inte innebar att jag först trodde att du var karl utan att lärarinnor går i sepia och lärare sänds i färg, eller eventuellt svartvitt.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Tititu, nu förstår jag ingenting och knappt det! 😀 Hur i allsindar kunde du tro något sådant om mig? 😮 Lärarinna, jämnårig med dig, inte för att jag vet hur gammal du är, kanske du uppnått hälften av min ålder??

      Gilla

        1. lma7 Inläggets författare

          Tititu, kanske inte helt normalt för en 70-åring, men jag är ju barn på nytt! 😀 Blir det lika fin sommar i år ska jag nog göra om det, med eller utan simdräkt.

          Gilla

  4. elovena

    Åh vilket fint foto! Jag försöker hitta dej bland ansiktena men nej… ”det är för smått” eldä naa. 🙂 Tänker du berätta öppet vilken som är du eller ska jag sms:a dig och tvinga fram svaret?? 😀

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Elovena, klicka så blir det lite större nunor! Inte tänker jag berätta förrän du kommer hit och titta! 😀

      Gilla

  5. gretaj

    Här är det lite svårt gissar på översta raden längst till höger. Ja om inte det, men på ÖT kände jag nog igen dig 😉

    Gilla

  6. Faster

    Inte känner jag igen Isa, Turid eller Estrid fast jag jobbat med dem alla o kände igen dem på ÖT .Margit Byfält hade jag på 1973

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Hej Faster! Nu är det så att det var kurs 5 och 6 som hade 50-års träffen tillsammans. Jag gick i kurs 6 och Isa, Turid och Estrid gick i kurs 5, de finns inte på mitt foto, så du kan inte hitta dem. Trevligt att du kommenterade! Du är alltså primärskötare, som det hette då?

      Gilla

  7. Faster

    Det hette nog hjälpskötare då ännu———–ett bra yrke—o vad mycket vi lärde oss på kort tid………..men så har jag studerat vidare inom sama område—o jobbar ännu.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Men kursen var väl uppdelad i terminer då, med sommarledigt? Vi hade 8 månaders kurs utan avbrott. Sen har utbildningen förlängts och bytt namn några gånger.

      Gilla

  8. Carola

    Hej!! Du är alltså hjälpskötare!!Grattis till 50 år inom en tung men mycket givande bransch!!:) Själv blev jag färdig 1985!!:)

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Tack Carola, det blev avbrott med ca 10 år i barnskötarbranschen som hemmamamma med fyra barn och sen åldringsvård de 20 sista åren före pensioneringen.

      Gilla