Lättja och gungstolar

”Lättjan är alla lasters moder” sägs det.  Det ena leder till det andra. Men sitter jag i gungstolen har jag lite svårt att bara sitta där utan att gunga lite, och det är ju en viss motion (om man jämför med att ligga på soffan!)  Till jumppan ”orkade” jag inte gå i dag, orsak: lättja.

I går råkade jag se en liten blå gungstol i ett blogginlägg, vilket väckte vissa minnen. Jag började gräva i gamla fotoalbum och mycket riktigt där fanns den avbildad sommaren 1970.Vart den här lilla gungstolen tog vägen sen har jag ingen aning om, antagligen höll den inte sen när barnen växte till sig … !

En liten solstol har också varit i bruk för ca. 40 år sedan.Bilden från sommaren 1972.

Nu behövs det lite större och stadigare  möbler.Så ska en riktig gungstol se ut!  Jag vet inte hur gammal den är och vem som fördrivit sin tid i den före oss. Den har funnits i en annan släkt och vi fick den till låns på obestämd tid. (Jag har aldrig somnat i den, bara så ni vet!)  8)

0 thoughts on “Lättja och gungstolar

    1. lma7 Inläggets författare

      Essibo, vilken menar du, den bruna eller den blå? 😮 Det var inte meningen att bilderna skulle bli så där stora i inlägget, men de syns ju nu! 🙂

      Gilla

  1. Zwei

    Lättja? Se det istället från den filosofiskt korrekta sidan:
    Det man inte gjort idag behöver man inte göra om imorgon. 8)

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Zwei, inte hade jag behövt göra om det i morgon heller fast jag farit på jumppa i dag. Så jag ser inte ditt sätt att se som helt filosofiskt korrekt! 😛 8)

      Gilla

  2. oops

    Stolmodellerna på de två första är kända från den tiden. Den nedersta vore säkert bekväm och inbjuder till avkoppling från den stressiga vardagen. Tyvärr klarar jag inte av att gunga i en gungstol, med rädsla för att den tippar över. Något som hänt i min tidiga ungdom, och som gjort att jag inte använder gungstol. 😉

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Oops, tur att det finns stolar som inte tippar över då, tråkigt med sånt trauma från tidiga ungdomen. 😦 Släng dig på soffan en stund i stället! 🙂

      Gilla

  3. mumsen

    Maffig gungstol och fint snidad. Påminner om hur jag tänkte i unga år om min ålderdom, sittande i en gungstol med runda glasögon, en randig frass i knäet och en liten krokig snugga i ena mungipan, mysande över livets gång 😉 Ha de bra o gunga i måttlig takt 😉 Kramar

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Mumsen, mysig bild du målat upp! 🙂 Glasögon har jag, en frass skulle jag gärna ha, men en snugga har jag aldrig önskat mig, myser ändå filosofikt korrekt! 8) Kram

      Gilla

  4. herbertsblog

    Ima 7! Kolla upp på Zweis blogg. Verkar vara så att det är han som knyckt den blå gungstolen av dig. 😀 😀

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Herbert, som sagt vet jag inte vart den tog vägen, den KAN möjligtvis ha gått helt andra öden tillmötes än vad du antar!? 😀

      Gilla

  5. Zwei

    Stopp i galoppen nu! Hebbe ska inte dra några prehastade slutsatser av ett par tjusiga bilder på olika bloggar. 8) 😀

    Gilla

            1. herbertsblog

              Nu tror jag Zwei tippar helt rätt. Barngungstolen är nog en efterkrigstida konstruktion och tillverkning. Tidigt 1950-tal möjligen. När Antikrundan gästar Solkusten kunde Zwei ställa sig i kön! 😀

              Gilla

  6. herbertsblog

    Prehastade slutsatser? Ima saknar och barnstol och den finns på Zweis blogg! Det får mig att än en gång skalda:

    Zwei han var en idog man
    När Ima vakna
    ägde han
    Vad Ima sakna!
    😀 😀

    Gilla

    1. Zwei

      😀 😀 😀

      Lma har nog förstått
      att så där det inte gått
      med den antika stolen.
      Zwei får nu försvara sej:
      Andras saker rör han ej,
      nej, inget under solen!

      Har Hebbe ändrat sig sen sist
      och tänker som en kommunist?
      -Allt som är ditt är mitt, helt visst!
      Man undrar om vårt närpestroll
      nu tagit detta som paroll? 😀 😀

      Gilla

  7. herbertsblog

    Hej! Tror du VERKLIGEN på möjligheten att Zwei skulle minnas var han inhandlade gungstolen till zånen? Jag tvivlar. 😀

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Herbert, nej int tror jag han minns det! 😀 Jag minns inte heller om vi fick den som gåva till ett av barnen eller varifrån den blå gungstolen kom … 🙄

      Gilla

    1. Zwei

      Vi fick den aldrig, Zånen fick bara gunga i den då vi var där på besök. Den finns nog kvar hos Mormor än idag, såvida inte Morbrors juniorer fått den.

      Gilla

      1. lma7 Inläggets författare

        Zwei, då borde den finnas ännu om den blivit varsamt behandlad? Och nu börjar den lilla blå gungstolshistorien vara grundligt utredd! 8)

        Gilla

  8. herbertsblog

    Hej! Dock vill jag minnas att Zwei åtminstone minns att den inte var köpt på IKEA! En bra början. 😀

    Gilla

  9. herbertsblog

    Vi får väl nog lägga ner målet mot Zwei vad gungstolen anbelangar. Vi kommer knappast längre med förundersökningen. 😀 😀

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Herbert, det här målet är väl nog preskriberat vid det här laget, vi slutar härmed preparera honom! 😀 😀

      Gilla

  10. herbertsblog

    Ett helt riktigt beslut. Inte minst mot den bakgrunden att Zwei är en riktigt hygglig prick. Rena svärmorsdrömmen. 😀 Själv har jag beundrat fotografiet av din stora gungstol. Den verkar mycket välgjord och bekväm. Mvh.

    Gilla