Operationen

Närmare än ”nära ögat” var det i tisdags då gråstarr- och macular pucker operation utfördes i mitt vänstra öga! Det var liksom two in one op. Ifall det intresserar någon ska jag försöka berätta lite hur jag upplevde det.  — VARMT TACK TILL ALLA SOM TÄNKTE PÅ MIG PÅ OP-DAGEN, jag kände ert stöd!

Efter 9 gånger bedövnings och pupillutvidgningsdroppar med jämna mellanrum fick jag komma till op.salen och lägga mig på rygg och fick bedövningssprutor direkt i ögat. Det gjorde inte alls ont! Op-teamet gjorde förberedelser under de tio minuter som bedövningen behövde för att få full verkan. Sen sa kirurgen: ”nu börjar vi!” Huvudet surrades fast med tejp och täcktes in med duk så bara ögat som skulle opereras var fram. Konstigt nog kände jag mig alldeles lugn, (hade antagligen fått något lugnande via kanylen som var insatt i handen, men det sa de ingenting om.)

Jag såg hur linsen söndrades och sögs bort och en konstgjord lins breddes ut i stället och så var gråstarroperationen klar!

Sen började ”del två” när det inre av ögat skulle städas upp. Jag SÅG hur instrument kom in i ögat och skrapade ”väggen”, genom ett rör sögs skräpet, som växt upp där, bort.
Namnet macular pucker kommer från engelskan och betyder skrynkling av gula fläckenområdet. Hela innehållet i glaskroppen sögs bort och ersattes med vätska och luft. Eftersom det var ett hål på näthinnan ska luften hjälpa till att det läks genom att man håller huvudet nedböjt hela tiden och sover på mage i tre dygn, så att luftbubblan hålls på rätt plats.
Nu  är jag på femte dagen efter op. och har förhoppningsvis klarat av den svåraste biten  med nedböjt huvud! Nacken blev sjuk, men nu får jag titta upp  och sova som vanligt, skönt! Sjörövarlapp på ögat till natten och dropa, droppa 7 ggr varje dag!
Först efter ett par månader ser man det slutliga resultatet av operationen. Nya glasögon kan utprovas om tre månader! Och nu passar inte de glasögon jag har alls för vä.ögat.

Hittills har det alltså gått bra och synen blir klarare vartefter luftbubblan minskar och vätskan i glaskroppen fylls på automatiskt med den naturliga kammarvätskan som ögat själv producerar.

Visst har läkarvetenskapen gått framåt och kirurgerna ÄR skickliga! Ett stort tack till alla som gjort sitt bästa för att ”reparera” mitt vänstra öga!  (Fast de läser förstås inte här!)

God fortsättning på söndagen!  8)

0 thoughts on “Operationen

  1. Apan/Tvillingen

    Alma!
    Tack för beskrivningen av vad du upplevde den dagen vi andra satt som på nålar. 😯 Du verkar verkligen ha varit i goda händer. Nu är det över. Skönt! Lycka till med läkningen och återseendet! 😉

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      A/T, att sitta på nålar (utan bedövning?) måste vara ganska jobiggt! 😉 Seendet återvänder i sakta mak, tack! Nu just känns det behagligare att lyssna på sång och musik än att skriva och läsa på datorn … 8)

      Gilla

  2. gretaj

    🙂 Glad att få läsa dig lma!! Verkar ”rysande” på mig då du förklarar tillvägagångssättet brrrr. . Men skönt att det är över och att du kunde känna dig lugn och omhändertagen 🙂
    Såhär skulle /skall det vara, tackar bara. Kram!

    Gilla

  3. Bogart

    Dina upplevelser låter inte så där överdrivet angenäma. Jag menar jag är inte alls avundsjuk. Men lite häftigt i alla fall att få se sig själv i ögat. 😀

    God rehabilitering! Lapplandshälsningar.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Bogart, tack för hälsningarna, inte är jag heller avundsjuk på din resa! Det var faktiskt en intressant operation! 🙂

      Gilla

  4. vandravidare

    Där är du juh 🙂 🙂 Kryapåkram! pst vafö gaar int e ti skriv vinter på quizen den?? He e så frissamt tå ma jämnt måst svara feil 😉 😀

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Tack Vandris, jag mår bra och ögat kryar på sig hela tiden!
      Men … får du aldrig nog av snööööööööö och vinter??? 😮

      Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Scriptrix, jag fick också rysningar när jag tittade på op-video före, det var bättre att uppleva det irl! 😀 Kunde knappast ha gått bättre … 8)

      Gilla

  5. elovena

    Milda makter….! 😮 Detdär skulle inte jag klara av. Int för mitt liv! Och hur gjorde du för att hållas på magen hela nätterna, man kan ju vända och vrida på sig i sömnen??? ps jag är i mitt eget hus för tillfället. Glömde svara där du frågade.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Elo-vännen, det skulle du säkert klara, det gjorde inte ens ont! Har man klarat några förlossningar så var det där småsaker i jämförelse! 😛
      Att ligga på magen och sova gick någon timme i taget men bekvämt var det inte. På sjukhuset var det hål i madrassen för att kunna andas. hemma måste jag laga lite specialarrangemang! 8)

      Gilla