Så vände vi på bladet …

… och vad hitta vi där, jo september/syyskuu med regn och dis!

Men i går den sista ”sommardagen” besökte vi Kuddnäs och Z. Topelius samt en konstutsällning där i bagarstugan. Det var sista dagen med öppet hus för denna säsong.

I den här vaggan har Zacharias legat! Jag fotograferade en hel del intressanta saker. Det kändes som att vara förflyttad till tidigt 1800-tal för en stund … en riktig nostalgitripp!

Sen tittade vi på bildkonstnärens 23 olika verk, sevärt och intressant i olika tekniker och material.Tyvärr var inte konstnären själv på plats så jag är inte säker på om detta är ett självporträtt, det heter iaf  ”Lisa on the Rocks”!

Är glad för att vi gjorde detta besök, ”en sista minuten resa”!  8)

0 thoughts on “Så vände vi på bladet …

  1. Heidi Nystrand

    Hej lma! Jodå, det är ett självporträtt (skrev hon, tvärsäkert) det är absolut syster Anna-Lisa! Va’ roligt att ni hann se utställningen, jag hade ju också planer att hinna se den, men nu får jag väl tvinga fram en privat visning när vi träffas nästa gång. Kuddnäs är ett ganska bortglömt turistmål, och som gammal ortsbo vet jag att man inte kommer sig för att hitta pärlorna i den egna ”hemsopan”, tyvärr!

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Heidi, det var andra gången i mitt liv som jag besökte Kuddnäs, den första minns jag inte mycket av, det är kanske 60 år sedan. Kuddnäs är en pärla, det kändes nästan som om sagofarbror Z själv skulle dyka upp när som helst! 8)
      Hoppas din syster inte misstycker för att jag publicerade hennes fina porträtt? 😮 Många roliga saker hade hon gjort som jag tyckte om.

      Gilla

  2. mrwalker

    Hej lma! Kuddnäs har jag inte heller besökt sedan jag i min ungdom var ”målarslibrik” hos målarmästare Ringvall och var med om en del restaureringsjobb. Det finns en vägg som jag har fått ”skvättmåla” på egen hand. Det lilla lusthuset har jag också målat utvändigt plus en del fönster. Birger Ringvalls gamle far Johannes var med, han sysslade mest med fönster och var en god läromästare. Han lärde mej hur man håller sej på god fot med byggnadsstäderskorna: – färgen ska bara komma in en mm på glaset. Vad därutöver är är av ondo.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Hej mrW, men har du inte ens besökt konstutställnigen i bagarstugan?? 😮
      Är det kanske köksväggarna du skvättmålat, de var alldeles prickiga?! 🙂

      Gilla

  3. Lisa

    Jag kan ju bidra med en bekräftelse på att det är ett självporträtt. På vernissagen, när broder Knoppis med fru tittade på målningen, så kom vi fram till att den borde heta ”Lisa lost in space”. Sagt och gjort, bilden är nu omdöpt.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Lisa, du är alltså inte ledsen för att jag gör lite reklam för din konst? Ska skriva in det nya namnet på listan med konstverken! 🙂
      Har broder”Knoppis” någon blogg ? 😮

      Gilla