Min första båtresa

En ”smakko” hade jag förstås rott, men det här var en Sverigebåt. Årtalet var 1957, närmare bestämt strax efter midsommar, när jag tillsammans med två kusiner for på min första utlandsresa. Vi skulle besöka min moster (kusinernas faster) på andra sidan viken.
Båten gick till Örnsköldsvik och resan var trevlig. Verkade som om alla pratade med alla på den resan! Vi hann bekanta oss med många och nyfikna som vi var fick vi reda på vad många hette. Bland passagerarna fanns ett par sportiga unga män som lär ha varit snabba löpare i sina dar, båda hette Olavi. Så värst sportintresserad har jag aldrig varit men när vi kom hem och jag märkte att namnen Salonen och Vuorisalo fanns med stora bokstäver i JT så läste jag sportsidorna lite noggrannare än vanligt!  🙂

Vistelsen i närheten av Kramfors var trevlig och allt var så fint och vackert i Sverige tyckte jag. Mycket hann vi se under dryga veckan som vi var där i Ångermanland. En resa längs Indalsälven till Sundsvall fick vi vara med på bl.a.  Resor som man gör första gången i livet minns man…

Flickorna på däck är mina kusiner och jag.

0 thoughts on “Min första båtresa

1. scriptrix

Ja, det kan jag förstå att den resan stannade kvar i minnet. Det är ju mycket vackert på Höga Kusten. Jag har själv släktingar i närheten av Kramfors (jag har ju släktingar i nästan hela Sverige och Finland) så jag har vistats en del i t.ex. Bjärtrå och trakterna däromkring.

1. lma7 Inläggets författare

Scriptrix, jag undrar om det alls är lika vackert där mera som för 55 år sedan, jag har inte blivit lika ‘hänförd’ senare! 😀

2. herbertsblog

Hej! Kan det möjligen ha varit ss Ragne som du åkte över med sommaren 1957. Vill minnas att den gick till via Örnsköldsvik till Stockholm. Själv åkte jag med Ragne till Stockholm i augusti 1957. Fortsatte resan med tåg till Göteborg! Mvh.

1. lma7 Inläggets författare

Herbert, det var en Korsholm, det står så på livbojen om du tittar noga eller klickar på bilden så den blir större.
      Minns du annars Olavi-trions bravader på 1500m samma år?? (Det borde DU minnas) 😀

3. herbertsblog

Hej Ima7! Jo, jag ser att det en Korsholmare! Jag minns Olavi-trion som igår. Det måste ha varit en underbar kväll i juli månad i Åbo när Olavi Salsola och Olavi Salonen löpte nytt världsrekord på 1500 meter med tiden 3.40.2 . Olavi Vuorisalo kom trea på 3.40.3 och svensken Dan Vaern fyra med tiden 3.40.8.
    Tyvärr fick gossrna behålla världsrekordet endast ett dygn. Följande kväll löpte tjecken Stanislaw Jungwirth nämligen samma sträcka på tiden 3.38.1. Jag skulle bli synnerligen sur om jag minns fel. Mvh.

1. herbertsblog

Hej! Vissa händelser minns jag bara. Jag var hemma på en kort semester från sjön sommaren 1957 och loppet i Åbo med Olavi-trion i huvudrollen är svårt att glömma. I regel är det väl så att det man är intresserad av minns man. Mvh.

1. lma7 Inläggets författare

Herbert, det som fastnade i minnet i DEN åldern det tycks sitta där … sämre börjar det bli med att minnas det som hände i går! 8)

1. herbertsblog

Hej! Av någon märklig anledning gäller mitt ”goda minne” närapå uteslutande sport. Och då uttryckligen det som hände under min tonårstid. Jag har ingen svårighet att än idag rabbla upp tiderna för de åtta bästa från herrernas femmil i vinter-OS i Holmenkollen 1952. Ej heller resultaten för herrarnas del i friidrott från OS i Helsingfors samma år och namnen på medaljörerna.
            Jag var helt ”idrottstokig” i tonåren och prenumererade på exempelvis svenska Idrottsbladet och finlandssvenska Sportpressen. Mvh.

Hej Herbert!
              Det är helt andra saker jag minns, inte minuter, och tiondedelslssekunder som någon presterat på en viss sträcka… Men att du var/är ”idrottstokig” det tror jag! 😀

4. mumsen

Roliga minnen. Har haft nöjet att köra längs (med buss) Indalsälven och nog är den vacker liksom landskapet. Min första Sverige res gjordes 1966 med Vasa-båten, träbänkar och öppna bagage hyllor. 😉 Kramis

1. lma7 Inläggets författare

Mumsen, det var bussresa för vår del också, en buss full med marthor och moster som reseledare och vi tre fick följa med som ”utfyllning” .. 🙂

5. måsa-mållon

En väninna till mig var ofta ut med smakkon då hon var vid villan. En gång som barn skrev hon uppsats och berättade livfullt om när hon var i ”smakon”. Tänk vad ett k kan ha betydelse ibland…

6. runeparo

Jag har också varit idrottsintresserad hela mitt liv. Olavi ”Tanken” Salonen var en av stöttepelarna i finsk friidrott de första åren jag började följa med friidrott i radio och TV. Honom kunde man för det mesta lita på. Nåt årtionde senare var det Ossi Karttunen, som jag upplevde som en sån där pålitlig stöttepelare, även om han inte var i närheten av nåt världsrekord.

Det finns många intressanta och vackra platser här i världen. För mig är dock Sverige det mest lockande landet att resa i. Jag tycker att Sverige har en fantastiskt vacker natur, vackra landskap och vyer. Jag har inte bilat i alla delar av Sverige. T.ex återstår Värmland, Dalarna, Härjedalen och de sydligaste delarna. Det vackraste jag sett ”live” hittills var just det jag såg då vi körde bil längs Indalsälven från Sundsvall mot nordost.

1. herbertsblog

Visst är Sverige ett fantastiskt vackert land. Liksom Finland. Men ingenting går väl upp mot Norge? Norge är nog så nära ”himmel på jorden” vi kan komma. Nåja, Replot by ligger nog i samma klass! 😀 😀

1. lma7 Inläggets författare

Herbert till Replot har jag varit men inte till Norge så jag kan inte uttala mig om ditt påstående stämmer!! 😀 😀

2. lma7 Inläggets författare

Rune, jag vet ingenting om idrott men han såg så snäll ut minns jag… 😀
      Om Indalsälven har vi samma uppfattning, det vackraste jag sett i Sverige! 8)