Qwerty

Qwerty på er alla bokstavsplacerare!  🙂  Jag har alltid undrat varför bokstäverna på tangentbordet är placerade just i den ordning som de är. Precis som de skulle hällt ut dem och så hamnade de lite hullerombuller. Programmet i radio vega missade jag idag, men läste att bokstäverna på tangentbordet fick den ordning de har redan 1873 i USA. En inrotad vana alltså!
Nu har någon kommit på att vi skulle bli snabbare att skriva och anstränga fingrar och händer mindre om vi bytte plats på tangenterna.

Men för mig som bara använder pekfingrarna tror jag inte det är så stor skillnad hur tangenterna placeras …   🙂

0 thoughts on “Qwerty

  1. Lena

    De ändrades ju för något 10-15-20 år sedan. (Åren går så fort!) Då jag gick i skolan och lärde mig 10-finger-skrivning så fanns punkten på mellanraden och också å, ä och ö har bytt lite plats. Det var ganska jobbigt att träna in de nya placeringarna. Men nu skulle det vara svårt att skriva enligt det gamla.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Lena, jag måste se efter på vår gamla BROTHER hur bokstäverna var placerade, du har nog rätt! Jag gick aldrig i någon sådan skola där vi skulle ha lärt maskinskrivning.

      Gilla

  2. Villaherbert

    Samma här, jag använder oftast pekfingrarna, men flytta inte om bokstäverna nu när jag äntligen lärt mig var de finns.

    Gilla