Att uppträda

Vem tycker om att ”träda upp” och tala inför publik? Inte jag i varje fall! En del har det som yrke eller det ingår i deras jobb att ibland tala till en större eller mindre grupp människor.

Nu menar jag inte att stå och läsa något som andra skrivit, det klarar jag nöjaktigt. Tänker mera på att med egna ord framföra något. De få gånger jag ”blivit tvingad” att göra något sådant har varit bland de besvärligaste uppgifter jag haft i mitt liv, svetten rinner, kinderna rodnar och rösten darrar!  Hemskt helt enkelt, fast jag överlevt!  🙂
Men jag tror att det finns de som trivs med att stå där med allas blickar riktade på sig och tur är väl det, annars skulle vi inte få lyssna till bra föreläsningar …

0 thoughts on “Att uppträda

  1. Villaherbert

    Jag är nog inte heller någon talare, vet precis vad jag vill ha sagt men orden vill inte komma ur munnen. Jag beundrar de som kan hålla tal som är korta men med mycket innehåll. Långa tal är en plåga.

    Gilla

  2. scriptrix

    Någon bra talare är jag inte, men jag lider inte heller av att tala inför en grupp okända människor. Men något som verkligen gör mig kallsvettig är om jag måste säga något på något 50-årskalas eller bröllop eller sådant, där det nästan bara är folk som jag känner.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Det har väl hört till ditt jobb tidigare Scriptrix att stå framför klassen? Det där sista får nog andra sköta ifall något ska sägas …

      Gilla

  3. runeparo

    Jag har inte heller tyckt om att tala inför publik och gör det fortfarande inte. Men 37 år som lärare har ändå härdat mig en hel del. För mig har det varit så, att det är de första 10-15 sekunderna, som varit svåra och nerviga, sen brukar det inte kännas speciellt besvärligt längre.

    Det, som jag skrivit ovan, gäller att tala inför vuxna människor. På julfest, föräldramöten o.dyl. Att prata inför barn har jag aldrig haft nåt obehag för.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Men är det nu så stor skillnad om det är mindre eller större människor att tala till? De yngre kan ju vara mycket kritiska också. Jag har trott att alla lärare har lätt att tala inför vem som helst!

      Gilla

  4. Apan/Tvillingen

    Alma!
    Jag tillhör nog dom som trivs med att stå på podiet och framföra ett budskap. Den lilla kittlingen i magen behövs varje gång, det får aldrig gå på rutin. Brukar välja ut 4 – 5 personer i publiken, jämnt fördelade i lokalen, sen är de till dom jag riktar mig, men de
    kringsittande känner sig nog också involverade. Lite teaterapa bor det nog i många av oss! 🙂

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Det kan jag tänka mig, A/T! Jag har märkt att många talare har den där taktiken och jag brukar inbilla mig att jag är en av de utvalda, för jag sitter alltid och stirrar på talaren! 🙂

      Gilla

  5. runeparo

    För mig har det i alla fall varit skillnad. Inga som helst problem att prata inför barn, men nog nervöst i början att prata inför större mängd vuxna. Speciellt att ställa sig uppe på en scen och ta till orda.

    Gilla

  6. måsa-mållon

    Det är nog som Rune säger, lättare att tala inför barn tycker jag. Att tala inför vuxna är ok om man känner sig väl förberedd. Om jag ska leda en samling och vara konferencier är jag inte lika nervös som när jag ska tala fritt och dela tex personliga erfarenheter.Då kan jag vara skitnervös i ordets konkreta betydelse(det blir en del vessabesök före) .Det som är konstigt med mig är, att hur nervös jag än varit före, kan jag bli kolugn när jag stiger fram och börjar på, så folk tror ofta att det går väldigt smärtfritt. Skenet kan bedra. 😉

    Gilla

  7. kicki

    Har nog samma erfarenheter som Rune och Måsamållon – även efter många, många år i yrket kan det kännas pirrigt inför ett framträdande. Men det brukar gå bättre än man föreställt sig.

    Gilla