Mera kaffe åt folket?

Kaffe motverkar depression och ökar kreativiteten läser jag (än en gång) i bladet. Det har skrivits förr och skrivs igen om kaffets förträfflighet!  🙂   Borde jag som bara dricker lite cappuccinoblask ett par gånger om dagen öka intaget av starkt kaffe??  Jag är inte så säker på det! En gång var jag så beroende av kaffe att jag fick huvudvärk om jag missade kaffekoppen på morgonen … det kan ju inte vara bra. Verkar lite som en drog, men ändå klart bättre än andra droger… eller ?
Tror jag fortsätter att hålla mig till uppkokt vatten blandat med capuccinopulvret. Beroende.. kanske!  😀

Nu ska vi fara och plocka båbär!  😉  (ur en frysbox någonstans)

Hej tå!

0 thoughts on “Mera kaffe åt folket?

  1. måsa-mållon

    Jag undrar om det är själva drycken eller omständigheterna kring den som motverkar depression? Kaffestunderna är ju ändå i bästa fall en liten mysstund i gott sällskap eller en meditativ stund med sig själv,och det tror jag har en god inverkan på humöret!

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Det är väl nog så att både kaffet och omständigheterna kring det samverkar och inverkar/påverkar välmåendet och humöret! 🙂

      Gilla

  2. Zwei

    Ett typiskt fall av falsk reklam. 😛
    Måsatanten borde nog veta att man mediterar och filosoferar betydligt bättre över en kopp te. Hur det fungerar med mineralvatten vågar jag dock inte uttala mig om. 🙂

    Gilla

    1. måsa-mållon

      Nå sidu Zwei,jag har en viss erfarenhet av alla de drycker du nämner. Jag höll faktiskt upp med kaffedrickandet i 10 år,och visst hade jag många goda testunder, men en vacker sommarmorgon på en brygga blev kaffelängtan mig övermäktig och jag avbröt min 10-åriga kaffefasta.Den njutning jag då kände,kunde ingen tesort i världen överträffa.Vad bubbelvattnet beträffar är det ingen meditativ dryck,eftersom stillheten avbryts av ett envist rapande.Dessutom har det ingen lockande arom och ingen eftersmak som dröjer sig kvar. 😉

      Gilla

      1. lma7 Inläggets författare

        Många år var jag också helt koffeinfri och efter det har jag inte blivit någon ”riktig kaffetant”! 😉 Kan nog vid behov pina i mig EN kopp, men två efter varandra är för mycket då börjar jag rapa… 😦

        Gilla

  3. herbertsblog

    Hej! Jag säger som norska skidförbundets ordförande i Uppdrag granskning: Vi har ingenting att dölja! Kaffet anses i hela den civiliserade världen vara en ren hälsodryck. Om kaffets alla positiva egenskaper skall nå sitt maximum bör vi dock dricka minst åtta koppar per dag. 😀 😀

    Gilla

  4. Villaherbert

    Kaffetåren den bästa är av alla jordiska drycker, men i måttliga mängder. Jag har varit en kaffemoster som inte kunde sova om det fanns en slatt kvar i pannan, numera är jag ganska måttlig med intag av denna dryck.

    Gilla

  5. scriptrix

    Kaffe är nog den bästa drogen som finns. Men den bör inte intas sent på kvällen ifall man vill sova. (Fast när det är fullmåne kan man ju inte sova i alla fall, så då kan man dricka kaffe mitt i natten om man vill!)

    Gilla