Påskafton

Lite påskaktigt ska det väl vara här också!  🙂påskGod fortsättning alla som firar och alla andra också!

Tror jag ställer fram visarna på klockan och tar kväll nu.. – Ett dussin småtroll har varit på besök idag. Jag var lite sparsam med godiset, trodde det skulle dyka upp många fler, så det blev över men vi ska väl nog få slut på det.  😛

Vi har lite märkliga seder här runt påsken!  I Ryssland, har jag hört,  hälsar alla varandra på Påskdagen med orden: Kristus är uppstånden och man svarar: Ja, Han är sannerligen uppstånden. Något att ta efter för oss också…  Det är ju det som är Påskens budskap, vad har häxor med det att göra kan man undra!  ❓

0 thoughts on “Påskafton

    1. Zwei

      Rosentanten kan dock vara lugn så länge det inte bankar på dörren och där står en fjäderprydd bråkig apa och kräver att få en banan. 😉
      Glad Påsk! 🙂

      Gilla

  1. AH

    Visst har påskhäxorna en viss symbolik mellan långfredagen och påskmorgonen. Det var ju Jesus själv som sade ”Nu råder mörkrets makt”. Ursprungligen symboliserade väl påskhäxorna just detta men nu har de ju blivit gulliga barn som sprider glädje till sin omgivning fastän det väl också finns lite baktankar med besöken.
    Påskmorgonens budskap ”Kristus är uppstånden” proklamerar att mörkrets makt är besegrad.

    Gilla

  2. Ann-Lis Döfnäs

    Glad Påsk dit med ❤ Jag blir borta på tisdag från ryska oxå ( av en underlig anledning blir jag jämna år )- Iisus vaskress !

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Glad Påsk A-L och Grattiskram på bemärkelsedan! (tisdag) Vi har ju kurs några ggr till…
      Христос Воскрес!

      Gilla

  3. tant tuija

    Hej LMA7. Motvilligt har jag återvänt från teneriffa, tyvärr känns det inte det minsta mer våraktigt nu än innan jag for iväg. Och inte verkar det lovas nån desto större förändring de närmaste tio dygnen heller. Men vi får väl vara tålmodiga, för förr eller senare kommer förändringen och den kan ju vara väldigt markant sen då den äntligen kommer.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Välkommen tibax T-tanten! Bäst att int fara söderut så man måst återvända norrut, men här får du nog svalka för brännskadorna på bakbenen… 😉

      Gilla

      1. tant tuija

        Nee, kanske det, kanske jag far nästa gång först då jag är så rik eller så gammal (vilket som kommer först) så att jag kan stanna kvar där.

        Bakbenen börjar nog vara i skick nu, men jag har fortfarande lite problem i ansiktet. Nästa gång tänker jag investera i en solhatt.

        t-tanten

        Gilla

        1. lma7 Inläggets författare

          Överdos av solsken lär ju inte vara hälsosamt heller, men du ville förstås skaffa dig en klädsam solbränna?
          De borde komma samtidigt, åldern och pengarna för att det ska fungera…

          Gilla

          1. tant tuija

            Ja, det blir lätt för mycket då man är där bara en vecka. Man tycker att tiden är så kort så man vill ta tillvara varje stund av solsken och värme, och man tycker att man slösar bort det fina om man är inomhus.

            Gilla

            1. lma7 Inläggets författare

              Det har du nog rätt i, hemma kan man sitta inne! Men idag är det årets varmaste dag säger han som varit ut en sväng. Jag har fortfarande vintertid och sitter här i nattpajto.. 😀

              Gilla