Istäcket

Att ligga under ett istäcke skulle inte vara så värst trevligt, som tur är finns det andra täcken!  Jag borde gå ut och titta efter om  lilla ankdammen har kastat sitt istäcke, åtminstone låg det kvar för två dagar sedan.  Men jag ids int….   😛ankdamm

En färsk rapport om isläget i den lilla sjön fick jag i kväll: isen ligger nog kvar några dagar ännu kanske till nästa vecka tror en av lokalbefolkningen!  🙂 Det skulle betyda att de som gissat vecka 18 får rätt… Det återstår att se om sjön är isfri första maj!

Själv har jag dragit täcket över mig flera gånger varje dag en vecka, tycker att det nu borde räcka…

0 thoughts on “Istäcket

  1. livetsmeningar

    Fiskarna får klara sig hela vintern under istäcket… Ju tjockare is desto mindre utrymme. Mörkt är det säkert också. Nu börjar nog ljuset sippra igenom tror jag och måsarna väntar på att få nappa nån liten modig fisk som vågar till ytan. Få se om ”din” eller ”min” sjö blir isfri före? Idag har jag inte varit och se, kanske i morgon är jag där igen och inspekterar läget.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Blir det för lite utrymme kan fiskarna dö, det har hänt nångåg i vår lilla sjö.. Att vara fisk är inte lätt, man kan bli lurad på många sätt, med mask på krok kan det gå på tok om lilla fisken tar den risken.. 🙂 Tur att man inte är fisk! 😉

      Gilla

  2. mumsen

    Bra under täcket när man inte är fisk 😉 Här börjar det hända på sjön. Igår kväll var isen riktigt svart och nu vitnar den så en blåsig dag försvinner den 🙂 Kryankramar o solsken 🙂

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Nu är jag nästan frisk och har inte varit under täcket alls idag, utan burana har jag också klarat mig. Har t o m varit på ryskakursens avslutning och såg att ankdammen kastat istäcket när jag gick hem! 🙂 Kramix

      Gilla