Lucia och Anna Pavlova

Igår kväll tänkte jag baka en söt liten tårta luciadagen till ära. Jag råkade ha grädde som behövde användas och så hade jag marängbottnar i skåpet. Det finns två i en förpackning, precis lämplig för en Anna Pavlova tårta. Sagt och gjort, grädden vispades och hälften blandades med lite sylt för att placeras mellan bottnarna. Andra hälften tänkte jag smaksätta med vaniljsocker för att breda ovanpå, men… jag hade lite bråttom och tittade inte tillräckligt noga på mina burkar. Jag såg att det stod bikarbonat på en, så jag var säker på att det var vaniljsocker i burken bredvid, tog en rågad tesked och blandade i grädden och avsmakade… då upptäckte jag mitt misstag, det var bakpulver som jag blandat i grädden!  😦

För att det skulle bli någon tårta använde jag ändå lite av bakpulvergrädden för att inrama bären som skulle vara ovanpå, men det borde jag kanske inte gjort, den fick en märklig bismak…Anna Pavlova bakverkMen  bra ser den ut, fast den passar bäst som ”skådebröd”!   Nästa gång ska jag inte ”håsa”.   🙂

Det blev att stiga tidigt upp i morse och traska iväg till skolan för att se och höra sexornas luciaprogram. Det var väl värt besväret. Duktiga och fina elever som kan och vågar uppträda!

Ha en bra luciadag i lugnet efter stormen Seija i natt!

0 thoughts on “Lucia och Anna Pavlova