Återblick och framåtblick

Man brukar ju se tillbaka på året som gått när ett nytt ska börja och summera ihop händelserna. Jag vet inte om det beror på dåligt minne eller om det inte hänt så mycket år 2013 men jag tycker att det enda jag lagt märke till är att alla blivit ett år äldre.  Och många bekanta, nästan jämnåriga med mig, finns inte längre i livet…

”Jag går mot döden var jag går och anar aldrig stunden
när den till slut en gång mig når. Den har mig redan bunden.
Ett flyktigt andetag kan ända väg och dag så jag i evigheten står.
Jag går mot döden var jag går.

Jag går mot himlen var jag går med Jesus i mitt hjärta,
till hemmet där jag slutet når på all min synd och smärta.
Jag himlen öppen ser. Ej världen lockar mer, till annat mål min längtan står:
Jag går till himlen var jag går.”

(Hans Adolph Brorson 1734,  Ole Torvalds 1981, bearb.)

Det är nu bara så här i livet att ”sorgen och glädjen de vandra tillsamman, medgång och motgång här ständigt följs åt” som det står i en annan psalm.  Så har det varit och så kommer det att fortsätta också nästa år, kanske? Den som lever får se!

Tycker ni det här verkar lite dystert och pessimistiskt vill jag bara tillägga: det tycker inte jag!

0 thoughts on “Återblick och framåtblick

  1. oops

    Helt logiskt att glädjen och sorgen går tillsammans i livet. Aldrig hört om någon som enbart sett den goda sidan, utan några som helst motgångar och sorger. Det är bara något som vi skall lära oss leva med. Ha det gott. 😀

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Oops, vi behöver säkert både medgång och motgång, fast det ibland tycks vara lite ojämnt fördelat… men ”idel solsken skapar öken”! God fortsättning!

      Gilla

  2. villaherberts

    Lite sorgligt men för varje dag som går så är man en dag närmare sin död, så är det bara. Tack och lov att vi inte vet när den dagen kommer.
    Ha ett bra slut på året och jag önskar dig ett GOTT NYTT ÅR.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      M-M, så är det, här kommer en vers till!
      ”Jag går med Jesus var jag går, får vandra vid hans sida.
      Han styrker, tröstar och förstår och hjälper mig att strida.
      I spåren av hans steg, där har min fot sin väg.
      Trots allting som mig ofärd spår:
      Jag går med Jesus var jag går.”

      Gott Nytt År!

      Gilla

  3. gilla

    nej det är nog inget pessimistiskt alls i det, för så är ju livet, och det hänger på en skör tråd hela tiden och vi får bara vara glada och tacksamma sålänge tråden håller.

    Gilla