Miniatyrby

I onsdags 1.10 var det invigning av Bennäs by i miniatyr som den såg ut på 1940 -50- talet med ett gytterav hus före storskiftet. Alla i byn var inbjudna att beskåda långtidsprojektet som startade hösten 2008 och nu förklaras avslutat efter ca. 11000 arbetstimmar. Byggjobbare har varit ett gäng bestående av ett 20-tal ihärdiga och uthålliga människor, mest män, och några mindre uthålliga kvinnor..   🙂  För egen del fick jag papper på att jag jobbat 195 timmar under tre år.  Hur exakt det är vet jag inte!   Husen är byggda i skala 1:45. Jag hör inte till infödingarna i byn så jag känner inte till vem som bott i alla husen av vilka endast några står kvar, men det var ändå trevligt att vara med på ett hörn.

Några bilder från hantverket tog jag före folket strömmade in. Jag fick vara med och koka kaffe åt besökarna. Klickbara bilder!

DSC01160 DSC01159 DSC01154

8 thoughts on “Miniatyrby

    1. lma7 Inläggets författare

      Jo, det har varit mycket funderande hur husen såg ut och hur de var placerade om det inte fanns tydliga foton och många hus finns ju inte kvar .. Men nu är det klart efter 6 års arbete!

      Liked by 1 person

    1. lma7 Inläggets författare

      Carita, det är som ett stort konstverk 4,5 m x 8,5 m som ca 20 ”konstnärer” gjort tillsammans under 6 år!
      Har tappat intresset för målandet, det är enklare att fotografera och beundra andras konstverk! 🙂

      Gilla

Kommentarer inaktiverade.