Rökpörte

Vi for ut till ”datjan” och tänkte grilla korv idag.  Solen lyste med sin närvaro och sjön var blå och isfri.  Vi hade inhandlat grillkorv som heter Eetvartti i bybutiken. Jag satte ved i spisen till  en liten brasa och skulle öppna spjället, som verkade ha fastnat fast men med lite lirkande gick det att få opp.  Ordentligt med papper mellan vedpinnarna och så tände jag på…  men röken ville inte upp, den bolmade in i stugan, bara lite rök det ur skorstenen!? Hela stugan förvandlades till ett rökpörte, vi fick hålla oss på utsidan. Antagligen har kajorna byggt bo på ett mycket olämpligt ställe. Vi satt ute en stund och knaprade i oss struvor, sen tog jag några sjöbilder. Hur gick det här till, jag fotograferade ”datjan” från utsidan och kom själv med på bilden!  🙂 DSC01465 Något svart hade jag inte på mig, kameran ljuger!  😉 DSC01464 Sjön var isfri redan för en vecka sedan. Metspöet väntar vid stora björken. Båten ännu omkullstjälpt.. Det blir väl sommar i år också!   🙂  

8 thoughts on “Rökpörte

    1. lma7 Inläggets författare

      Jag gick nog in i röken och satte en eetvartti på grillgallret och gick ut så länge den värmdes, ty, ”fåint ja en körv så… ” Maken ville inte ha någon, han var rädd att jag skulle bli rökförgiftad.. 🙂

      Gilla

Kommentarer inaktiverade.