Diabetes 1

Det är 7:de uppgiften hos Bosse-lekledare som handlar om att visa 5 bilder på saker man kopplar ihop med diabetes 1.  Lite svårt att välja eftersom det finns mycket att hålla reda på för att klara av dagarna och nätterna på bästa sätt. Mycket har förändrats på de över 40 år sedan vår son fick diabetes1. Injektionsnålarna var tjocka som stoppnålar, Blodsocker mättes inte hemma, man kollade urinen med teststickor. Dieten helt annorlunda än vad som rekommenderas nu o s v …

Men nu till de 5 bilderna jag valde:DSC00628Insulin måste alla ha som har typ1 diabetes.

DSC00623

Insulinpenna.

DSC00630

Blodsockermätare och teststickor bör alltid finnas till hands.    DSC00631                             Att motionera är nödvändigt både inom- och utomhus!

DSC00621                                                     Det är viktigt med fotvård.

Mycket annat skulle finnas att tillägga som är viktigt: ögonkontroller, vikten, maten, vatten, .. men nu är det 5 bilder. Punkt – slut !   🙂

3 thoughts on “Diabetes 1

  1. http://bosseliden.wordpress.com

    Vilken erfarenhet både din son och du måste ha av denna speciella sjukdom som kan vara så olika från patient till patient. ibland tänker man nästan inte på den. (som tur är). Ibland slår den till när det är som mest olämpligt. Jag sitter här och önskar att det för dig var fritt antal bilder som gällde. 🙂 Jag har båda paketsorterna som du har i första bilden i vårt kylskåp. De ingår i reservplanen om min pump går sönder. Det var de sorterna som jag också använde tidigare när jag bara använde sprutor. Friheten och möjligheterna med en pump överglänser sprutorna trots att man har en extra sängkompis. I min pump finns bara det ”orangea” insulinet Nova Rapid. Om jag blir låg kan jag snabbt ta av pumpen. Då kommer inget nytt insulin in och det finns aldrig en stor dos samtidigt i kroppen, som när man tar sprutdoser. Jag behöver inte ta hela måltidsdosen samtidigt. Den kan jag själv välja hur lång tid jag vill lägga in den på. Eller väljer jag att ta halva till maten och hälften under 90 minuter. Perfekt till den halva pizzan. Om jag ska vara aktiv sänker jag min dos under en tid innan aktiviteten och under. Blir jag trött och vill sova på dagen gör jag tvärtom. Höjer dosen en timme.
    Jag har samma fodral som på bild två och pennan i min minneslåda. 🙂
    En motionscykel finns i vår bostad. Jag tog 15 km senast igår. Idag lyste solen vackert och då valde jag friska luften och gratis C-vitaminer. Fötterna försöker jag fila och smörja in så ofta som möjligt. Tack för ditt blogginlägg.
    Kram från extra söta Bosse. Hälsa din son.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Erfarenheterna av diabetes skulle räcka till en ganska tjock bok om jag var författare .. 🙂
      Tack för din långa upplysande kommentar och hälsningarna till vår son. Jag ska be honom läsa din blogg om diabetes1.
      Kram och en ros till söta, rara Bosse

      Gilla

  2. Ping: Vi umgås dygnet runt | Bosse Lidén

Kommentarer inaktiverade.