Recept

Lasagne med tofu och spenat.

6-8 portioner.

270 g tofu, naturell, smulad

350 gbladspenat, frusen eller färsk

1 gul lök, finhackad

4 vitlöksklyftor, finhackade

1 tsk olivolja + 2 msk vatten

1 burk krossade tomater

1 pkt (500 g) passerade tomater

6 halvor soltorkad tomat, hackade

1 msk finhackad basilika

1 msk finhackad oregano

2 kuber grönsaksbuljong

ca. 250 g lasagneplattor, fullkorn

VIT SÅS:

2 dl cashewnötter, råa

8 dl vatten

2-3 tsk salt

3 msk maizena eller potatismjöl

½ msk citronjuice

Garnering:

1 msk solrosfrön, råa

½ msk sesamfrön

Instruktioner:

Förvärm ugnen till 225°

Värm upp olivoljan i en kastrull och stek löken tills den är mjuk och fått fin färg. Tillsätt vatten om det håller på att fastna och börjar bli bränt.

Tillsätt resterande ingredienser, koka upp och låt småkoka i ca. 10 mnuter.

Mixa alla ingredienser till den vita såsen tills du får en slät smet. Koka upp den lite så att den blir lite krämig.

I en ugnsfast form(ca25x35cm) börja med ett lager tofu/spenatsås, lasagneplattor och sedan tofuspenatsås igen, toppa med den vita såsen ovanpå, fortsätt så tills du har slut på såserna, avsluta med vit sås och garnera med solros- och sesamfrön.

Baka mitt i ugnen ca. 30 minuter.

 Varsågod! En mycket god veganlasagne.
DSC02103
4 thoughts on “Recept

    1. lma7 Inläggets författare

      Carita, nu har jag bildbevis på en portion av den goda lasagne som, jag värmde i micron och just smaskat i mig! Mätt blev jag. 🙂
      Kram

      Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Gör du den enligt receptet så har du mat för flera dagar! Jag har hållit mig till vegetariskt efter ”magafari” för några veckor sedan och det känns bra för magen.
      Kram tibax!

      Gilla

Kommentarer inaktiverade.