Det ser mörkt ut …

… när jag tittar ut från mitt ide! Snö har vi så det kan vi inte klaga på, men vädret är lika opålitligt som den regering vi nu har. Men vad kan jag, en gammal svenska talande tant annat än hoppas att jag får dö en naturlig död innan jag ligger på det helfinska sjukhuset i Seinäjoki och någon kommer och frågar ”haluatteko  eutanasia?”

dsc02849

dsc02847

Ska det månne bli någon glad jul i år?  Trött och förkyld har jag varit ett par veckor, nu är jag bara trött, men jag var ut på en runda i kväll. Julgranen står på sin vanliga plats vid Bystugan, som den brukar den här tiden på året.dsc02855

dsc02857Timglaset som konstverk vid kulturhuset håller kanske på och rinner ut… eller symboliserar det något annat?dsc02858Här har vi med hjälp av ett barnbarn plockat ihop vår plastgran också i år!

6 thoughts on “Det ser mörkt ut …

    1. lma7 Inläggets författare

      ”Att vara eller inte vara, det är frågan” för oss finlandssvenska, men grundlagen och språklagen gäller fortfarande också för lagstiftarna i regeringen…

      Gilla

  1. wiolettan

    Undrar vad de frågar på den finska sjukhuset?
    Vädret är si så där och det är bara att acceptera, liksom allt annat som vi inte kan göra så mycket åt.
    Skönt att förkylningen börjar att släppa sitt grepp. Tröttheten tar lite längre tid, men jag hoppas att du snart ska känna díg bättre och piggare.
    Stilren gran med tomten i mitten. Häftigt.
    Krya på dig och varm kram till dig.

    Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Nå, det är bara mina funderingar om hur det kan bli efter alla reformer och lagstiftningar här i landet. Kanske vi också måste svara på frågan om vi vill ha dödshjälp när vi är riktigt gamla och sjuka och bara till besvär, det skulle ju vara en sparåtgärd.. Det är mycket på gång i regeringen nu ”för att få Finland på fötter” …?!
      I går var gubben och jag på en riktigt bra julfest som vår församling ordnat för sina pensionärer, en ljuspunkt i allt mörker.
      Tack och önskar dig och din man julfrid!

      Gilla

    1. lma7 Inläggets författare

      Snudd på galghumor kan man kanske säga? Börjar nog repa mig nu och bli mitt forna jag när jag orkar vara både arg och spydig! 😉
      Kram

      Liked by 2 people

Kommentarer inaktiverade.