Dagsarkiv: 10 januari, 2012

Pesionärsträff

Det finns ett ord för åldersdiskriminering, ålderism (jmf rasism).  Det ordet var nytt för mig. Hörde det på årets första pensionärsträff i dag när Mary Andrén-Pada hade en fin föreläsning för oss om livet och konsten att bli äldre!  – Vi är ju inte så bra på att sätta värde på våra äldre här i vårt land och inte i vårt västra grannland heller. Där lär man tala om ”döhalvan” av livet när man är 50+!  Det har jag inte heller hört förut, (hoppas jag hörde fel!)  😮
Ska inte skriva mycket om att åldras nu, men en sak fastnade i minnet: vi ska inte glömma att säga till våra nära och kära att vi älskar dem. Vi kunde också ta som vana att skriva ”tacksamhets dagbok”. Och så ville hon lära oss att kramas rätt! En kram ska ske hjärta mot hjärta och inte vara kortare än 8 sekunder, (annars är det ingen bra kram!)

Elisabeth Weijola  berättade om Resurspoolen, ett  projekt i Folkhälsans regi. Det bygger på talkoanda och frivilligt hjälparbete över generationer, som ska startas under en treårsperiod.

Ha en bra kväll!  KRAM!

 

 

Kom igen Scriptrix

Bloggen verkar ju fungera lite bättre på dagen, vi kan ju blogga då och göra något annat på kvällen, åtminstone vi pensionärer som har gott om tid!?  😀 Envis som jag är finns det inga planer på att gå med i Facebook!  8)

Men nu ska jag fara på pensionärsträff, och höra om åldringsvård!

Vi ses och skrivs!  8)